onsdag 2 november 2011

Alla är inte medmänniskor...

Inte riktigt så här lång backe, fast ibland känns det så
Halloj !
Blir bara en liten kort fundering i dag, handlar om hur olika vi människor är. Skrev ju i går att man blir så glad av lite "simpel" medmänsklighet, men den sitter tyvärr långt inne hos dom flesta.

En liten beskrivning om hur vår verklighet oftast ser ut :

Alla som handlat på Willys i Nässjö nån gång vet ju att för att ta sig in där så har man inte liten uppförsbacke, den är ganska seg om man ska ta sig upp i rullstol från parkeringen. I går kväll skulle vi handla lite tunga saker så jag var tvungen att ta en kundvagn...Bosse ville ju såklart med in (fattas bara att inte det ska gå). Alltså måste jag balansera en st. kundvagn + en st. rullstol uppför en liten backe , som även är åt helskotta feldoserad. Det passerar förbi oss massor av folk...INTE EN ENDA gav oss en hjälpande hand. Jag fattar inte detta , om jag ser nån som kämpar på med nåt så kan jag säga, utan att ljuga att jag  genast är framme och frågar om dom behöver hjälp .
En gång har vi fått hjälp uppför denna backe, och då var det en äldre man som själv haltade för han hade ont i ett ben.

Beror detta på att folk är stressade, eller att det är känsligt att erbjuda sin hjälp. Jag har då aldrig blivit avsnäst när jag hjälpt andra, bara fått bra "vibrationer" tillbaka.

Sen hör det till saken att när man sen ska ut till bilen igen, då är denna lilla backe helt kass fast åt andra hållet, för då ska man hålla emot rullstolen så att den inte skenar. Man får för det mesta gå två ggr, allrahelst om det regnar...först in med all mat sen upp igen och hämta gubben. Ja detta var ett av alla dilemman som alla funktionshindrade råkar ut för dagligen.
Man har ju aldrig tänkt på såna här saker i sitt tidigare liv, lätt att ta allt för givet....men jag hoppas att folk inte var så himla rädda för att ge en hjälpande hand. Jag/ vi tar då tacksamt emot den!!

P.S  Jag vet att jag kan gå två ggr även när vi ska in,men oftast så struntar jag i detta när vagnen är tom...gör detta bara om det ösregnar D.S

I dag har jag lite mer på programmet än i går, men jag unnar mig en "slödag" i veckan utan ett skit dåkigt samvete. Det är ju t.o.m bestämt i EU-parlamentet att alla ska ha 36 timmars sammnhängade ledighet / vecka. Men lika mycket som jag gillar att slöa , lika mycket gillar jag att ha händerna fulla. Bosse har beställt lax till middag i dag, ska göra den som man kan se i reklamen , där smetar dom på Phildephia -ost med nån passande smak på laxbitarna. sak komma med ett omdöme i morgon.

Ingen omtanke är för liten.
Den kan förändra någons dag.
Den kan förändra någons liv..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar