söndag 29 maj 2011

Mors dag...

Den här fina fick jag av min dotter

Jaha, så var det då mors-dag ....vad tycker vi om det då ??
Trevligt tycker jag , och visst är alla vi mödrar värda en alldeles egen dag, precis som alla andra, man får ta det för vad det är. En bra dag att träffas och uppmärksamma mor lite extra , även om man försöker att finnas för henne alla de andra dagarna också....men men man är ju inte mer än människa och orken tryter ju ibland.
Minns när vi var små och alla gjorde fönsterkort till mamma i skolan...texten var densamma varje år " Mor lilla mor vem är väl som du
ingen i hela världen"
Och så ritade man svenska flaggan och en vas med blommor.
Vi var sex syskon , smög upp och fixade kaffebricka ( far fick också kaffe på sängen), tågade in på en lång rad. Jag som var äldst fick bära kaffekokaren ( undrar hur det kaffet smakade, dom vill ju alltid ha det riktigt starkt) Sen kom Ulla med smörgåsfat, Toni med sitt kort, Sonya med sitt kort, Cinna bar säkert nån kaka vi hittat hon gick ju inte i skolan och hade inget kort gjort. Det var viktigt att korten var gjorda i skolan, lite mer hemligt då...hemmagjorda existerade inte på den tiden. Sist kom Anita med sockerskålen, hon var minst och det var det enda vi vågade låta henne bära.
Och varenda år så gick vi på att vi väckte dom , trots att det var ett jäkla hålligång i köket innan allt var klart, så gick det nog till i många hem både då och kanske fortfarande.....

Nu har tekniken fört med sig andra sätt att fira och bli firad på, fick en fin hälsning från Malena på face-book i går, den gjorde att en tår eller fler trillade på min kind, fick även en hälsning i dag.TACK !!
Jag blir även firad i morgon , då kommer Jens m. familj på tårtkalas,det kvittar ju vilken dag dom kommer huvudsaken är ju att man ses. Själv var jag hos mamma i veckan med present. Nu hoppas jag på fint väder i morgon så att vi kan inviga uteplatsen...det skulle vara trevligt. Ska nu baka bottnar till min marängtårta som alla alltid vill ha så fort det är tårtdags , rektorns tårta den känner du till Macko!!!
Ha det bäst !!!

Hur ger man omtanke
utan att inkräkta.
Känner oro utan att övervaka.
Manar till försiktighet
utan att tjata.
Ger trygghet, utan att minska friheten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar